HJÄLP!? Vad vill jag bli?

Just nu sitter jag med ansökningar till högskolan, Stockholms Universitet närmare bestämt. Tre olika kurser har jag sökt inför hösten-10 med tanke på att jag faktiskt inte vet riktigt vart i mitt liv jag kommer att befinna mig då. Just nu, här i London känner jag mig väldigt bekväm med att vara i ett nytt land med en helt ny vardag att anpassa sig i. Men däremot vet jag inte hur jag kommer känna efter ett halvår i staden, om jag är nöjd eller om jag vill tillbaka till Stockholm. Väljer jag att komma tillbaka hem så känner jag mig inte allt för sugen på att börja söka jobb igen, utan kanske faktiskt är redo att börja plugga igen. Men det är blandade känslor, jag vill resa, utforska världen, samtidigt som jag ser fram emot att plugga och vara färdigutbildad. Ska jag resa måste jag jobba och tjäna ihop pengar, ska jag plugga så är jag rätt fast. Ett dilemma som inte riktigt går ihop.
Det jag hur som helst har sökt är

- Civilekonomprogrammet, 240 p, för att ha en bra grund att stå på om/när jag vill starta eget företag, goda möjligheter till chef/ledarpositioner, och en bred utbildning passande många jobb jag kan tänka mig
- Juristprogrammet, 270 p, för att jag någonstans inom mig tror att jag skulle passa som advokat tack vare min förmåga att uttrycka mig och argumentera på ett fördelaktigt och vinnande sätt. Även min vilja att alltid lyckas och vara bäst, vilket är A och O om man ska kunna vinna ett rättsmål. Känner mig lite sugen på försvarsadvokat
- Kandidatprogram i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring och management, 180 p, mest för att det känns som en bra start för att faktiskt kunna jobba med marknadsföring i en högre position, vilket jag länge vart intresserad av

Men det är svårt att veta vad jag vill bli, vad jag kommer trivas med, lyckas med, känna att jag är grymt bra på! Dessutom vet jag inte heller vilken typ av utbildning som kan ta mig dit - dit jag inte med all säkerhet vet vart det är. Jag är ju inne på träning och hälsa med! Att jobba som kostrådgivare eller personlig tränare. Det är så svårt! Hur ser ni mig? De olika delarna av mig? Vad kan hon jobba med, den där Sofia?



Personlig tränare?

Businesswoman?
Din chef?
Den vinnande advokaten?

Kommentarer
Postat av: Mami

Du är för härlig! Vad du än söker så kommer du att klara det galant! Ta alla tre utbildningarna efterson du vill variera dig, det tar ju bara 10-12 år innan du är färdig! Puss

2010-03-16 @ 11:24:42
Postat av: Sofia J

Väldigt roligt mamma.. Jag behöver faktiskt hjälp! Inga skämt :p Dumma dig! Puss

2010-03-16 @ 18:02:16
URL: http://sofiasstorstad.blogg.se/
Postat av: Pappa

Hej Sofia, du har ju en naturlig talang för att bli säljare, men trots att det handlar mycket om vem du är själv behövs en grund att stå på, så frågar du mig är Civilekonom det jag skulle satsa på. Men kanske är också en juristexamen rätt, fast då är ju risken att du tar upp platsen för någon som faktiskt vill stå framför en domare hela dagarna...

Puss

2010-03-16 @ 19:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0