Att sakna

Så mycket gott!
 
Stockholm i all ära, fantastiskt och hemma, men vad Shanghai har som Stockholm aldrig kommer kunna ha är det fantastiska och enorma utbudet av bra restauranger! Under min tid i Shanghai har jag haft sååå många bra restaurangbesök, och jag tror helt ärligt att dem är fler än alla mina tidigare restaurangbesök på alla andra ställen tillsammans! Det är ju samtidigt en helt annan matkultur som råder, där det är mycket vanligare att äta ute än att laga mat, och detta självklart på grund av priserna och utbudet! Att äta en grym middag hemma i Stockholm drar ju väldigt lätt iväg, och för samma peng kan man lätt äta ute två-tre gånger här och dessutom få mer för pengarna, service exkluderat! Service är något som kineser, i västerländska mått mätt, är väldigt dåliga på! Deras tolkning är att bra service är att plocka bort tallriken i samma sekund som sista tuggan är tagen, det verkar helt klart stämma! Hörde dessutom en anekdot från Alexandras nyårsmiddag då servisen tydligen råkat tappa hennes förrätt i marken och erbjuder en annan rätt som kompensation, så länge trodde hon såklart, och efter lång tid visar det sig att hon faktiskt inte kommer få sin beställda rätt - utan soppan de gav henne trodde dem skulle räcka! Utan att ens tillfråga henne? Whaaaaat?
Hur som helst, så bortskämd som man blivit med att äta ute får man vänja sig av med, men samtidigt finns det inget jag längtar efter så mycket som riktig, hemlagad mat! Och att slippa välja... oj vad enormt skönt! Vilket ställe, vilken av alla rätter...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0