Dec. 3, 2010


Ett hus i present?

Här är huset smyckade som paket när julen börjar närma sig! Något som däremot skiljer sig ifrån Sverige är att USA inte har något religion som styr deras traditioner. I Sverige så infaller våra lov, röda dagar och högtider ofta i samband med religiösa högtider som julen och påsken. Här är det så många blandade nationaliteter och religioner att man inte kan ha det så, exempelvis är "jullov" här "vinterlov". Det är ju bara kristna som firar jul som vi gör, och här finns många muslimer, judar, ateister och så vidare. Av den anledningen säger man inte "Merry Chirstmas" till folk utan man säger i stället "Happy Holidays" eftersom man inte vet vilken religion personen i fråga tillhör. Det känns klokt, och logiskt, men för mig väldigt ovant! Jag tänker ju mig att de flesta firar jul, öppnar julkalender, har adventsljusstakar och julstjärnor, firar Lucia, äter julmat, får presenter på julafton och allt runt i kring julen. Men det hela har ju blivit till en "svensk tradition" till stor del baserad på kristendomen!
På grund av invandringen i Sverige så har det ju debatterats om huruvida svenska traditioner som att gå till kyrkan på julavslutningar och så vidare så få behållas eller totalt avskaffas, med respekt för de med andra religioner. Jag kan tycka såhär, alla har rätt att tycka, tro och tänka vad de vill. Men i Sverige har kristendomen alltid varit den största religionen och den som utgjort våra högtider, lov och traditioner i hundratals år. Att de ska tas bort på grund av att det flyttar hit människor med annan bakgrund är fel, i och med att "man får ta sedeln dit man kommer" och respektera vad som gäller där. Däremot tycker jag inte att exempelvis muslimer ska tvingas in i Svenska kyrkan på gudstjänst på julavslutningen i skolan, det gör jag inte, man kan absolut hitta alternativ till sådant. Men man kan hellre inte ta ifrån svenskar svenska traditioner på grund av att invandringen i Sverige är stor. Hellre skulle jag se att man uppmärksammar andra religioners högtider, för att visa respekt.
Tack för mig!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är så klok.

Mycket bra skrivet.

Puss Mami

2010-12-03 @ 11:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0