Pedagogerna har talat



Efter lite olika försök att få barnen dit jag vill har jag med lite tips och trixt ifrån mami och mormor fått några ledtrådar till hur barnen ska tas. De två bästa tipsen jag lärt mig är
1. Belöning
2. Låt barnen tro att de får som de vill
Men hur? Jo, man erbjuder de en belöning som de får om de gör något de ska göra, så som att äta upp, plocka undan sina leksaker och liknande saker. Sen kan de få det de efterfrågar, efterrätt, kolla på en film, leka med en kompis eller vad det nu må vara. Små saker som visar på att lyssnar man, så belönas man. Win-win, enkelt!
Och nu till det bästa av allt, hur man får barnen att tro att de fått precis som de själva vill! Som nu ikväll, jag har helt utan bråk och skrik fått alla tre barnen i säng. Jag börjar med att säga att det ska vara helt knäpptyst, jag släcker lampan och går ut. Barnen kommer ut och frågar om de kan få tända den minsta lampan. Jag säger ja. Det går ett tag, de frågar om de får berätta historier. Det får dem. Fantasin tar slut, de ber om att få läsa en saga för varandra. Absolut. De har fått precis som de vill, och precis som jag vill! Tidigare har jag gjort helt tvärt om, haft lampan tänd, frågat om jag ska läsa sagor, väntat en halvtimme med att säga att de ska bli tyst, tvingats höja rösten, sagt att de ska vara tyst, mörkt. Bara tjat och gnat. Nu får de göra exakt samma saker som de alltid får, men de tror att de fått sin vilja igenom och inte min! Woho, jag hoppas att det här går hela vägen, det känns så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0