Om att bo på campus, Fudan

Långa korridorer, nyckelkort, vissen tvättlina på balkongen, enhetligt med hemska träslag..
 
Innan jag flyttade hit var jag kluven huruvida jag skulle lösa min boendesituation - bo på campus eller ordna eget boende på egen hand? Eftersom jag ville ha mitt på det torra väl framme valde jag att boka boende på skolan innan jag åkte. Det har självklart sina för och nackdelar, som det mesta, men överlag är jag nöjd med att bo här då det handlar om så kort tid. Om jag skulle bo här ett år hade en lägenhet varit ett hetare alternativ för mig, gärna i French Concession som är jättemysigt!
 
Fördelar
  • Billigt att bo på campus, ca 11 000 kr för en termin (exklusive el som går på ca 100 kr per månad)
  • Nära till lektioner vilket ger längre sovmorgon
  • Gatan utanför (Wudong Rd) har massor av olika restauranger med både kinesisk och västerländsk mat som är mycket billigare än restauranger i stan
  • Man har balkong! Väljer man att bo på sidan som slutar med jämna rumsnummer (ex. 1802 eller 1706) får man utsikt över standen, det är häftigt!
  • Många andra utbytesstudenter som bor på campus, områder runt omkring är en naturlig mötesplats och chans till umgänge
  • Eget rum (delat om man vill komma undan lite billigare) med egen toalett
  • Reception som är öppen 24/7 om något skulle hända i rummet
Nackdelar
  • Det tar sin tid om man vill komma in till stan, ca 1 timme om man promenerar till tunnelbanan
  • Sängarna är fruktansvärt hårda
  • Standarden är okej, men inte superbra, gillar man inredning som jag så känner man sig lite halshuggen
  • Man känner sig övervakad... Man måste visa upp nyckelkort för att komma till entrén, kommer man efter kl 00.00 måste man skriva upp namn och rumsnummer. Jag har hört att lärarna kan be om listan om man vill kolla vilken tid en elev kom hem, jag vet inte om det stämmer.. Besökare är välkomna men måste gå vid 23.00
  • Man har delat kök, som inte är toppenfräscht
  • Rummen saknar isolering och element, men det finns AC som går att ställa in på värme
  • Taxi hem blir "dyr" nattetid.. Dvs. 30 min kostar ca 50-70 kr nattetid, hehe
  • Det är rätt lyhört mellan rummen ut mot korridoren, men rätt bra rummen emellan, däremot hörs varje biltuta eller mopedlarm även upp på 16e våningen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0