Sämsta kinesiskan

Den ytterst dåliga boken
 
Jag är så besviken över hur mina kinesiskalektioner är, som jag tidigare skrivit pratar vår lärare bara kinesiska, ingen engelska, vilket gör det hela väldigt komplicerat på nybörjarnivå. Men inte nog med det - boken vi använder innehåller många meningslösa ord och meningar som knappast används av nybörjare, hur ofta kommer jag använda "svart hål" eller "gås" när jag knappt kan fråga om vägen eller hur mycket något kostar? Det är tyvärr helt fel fokus på lektionerna och 40 % består av upprepning av tidigare, värdelösa kapitel, 40 % av att hela klassen, två och två, ska läsa ut boken inför hela klassen, där alla läser samma fras. De 10 % som är kvar går till att läsa det nya kapitlet. Dessutom ska vi lägga kraft på att lära oss kinesiska tecken, när vi inte ens kan prata..Till råga på allt beskyller jag inombords läraren för allt ont emot kinesiskan, och kommer och går som ett åskmoln.
Jag har precis laddat ner åtta ljudfiler á 30 min med vardagskonversationer som verkar jättebra, plötsligt känns det som att det finns hopp. Det är ju så svårt att leva här utan att kunna språket, så man måste ju lära sig!

Kommentarer
Postat av: Karin O

Vad trist? Antar att du läser via universitetet?
Jag är hur nöjd som helst med min intensivkurs som jag läste i våras, men den var på privat skola.

2013-10-09 @ 03:00:14
URL: http://kakansemlanoliven.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0