Trafiken

Tyvärr en väldigt vanlig syn, tre på en moped vara en en liten baby eller ett barn
 
Vid första anblick är trafiken i det här landet kaosartad, vid andra anblick är den minst lika galen, men så snart man förstår sig på den inser man att den bara är väldigt annorlunda.
Trafikljusen agerar riktlinjer snarare än lag, det bästa råd jag fått är "do as the locals do", annars kan man lätt bli stående på trottoaren ett bra tag innan man får gå över gatan. Här kör bilar mer än gärna mot rött, lika så fotgängare.
Bil- och mopedförarna tutar för fulla muggar, inte alltid för att de är arga eller irriterande, utan ofta för att varna att "här kommer jag". Om någon hemma skulle tuta på mig så vet jag att jag gjort något fel, men här behöver man inte ens vända sigom, man håller sig bara på sin kant och fortsätter. Detta gör att jag själv alltid har ett finger på ringklockan när jag är ute och cyklar.
Trots att trafiken är galen är den rätt respektfull, ingen har intentionen att köra på någon, om någon i vanlig ordning kliver rakt ut i gatan stannar bilarna (och tutar). Däremot hade jag varit totalt livrädd om jag som döv skulle leva i Shanghai!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0