Hot Pot

Hät tillagar man maten själv!
 
Idag var jag på middag med min fadder Lu som tog med mig till ett typiskt kinesiskt Hot Pot-ställe, det är typ som fundue där man själv tillagar maten vid bordet. Själva "grytan" är uppdelad i två med en spicy sida och en mildare sida. Eftersom jag inte riktigt fixar spicy mat bad vi om den svagaste. Ääääääähh... Personligen tyckte jag det var väldigt spicy, läpparna brände och det hettade till rejält i munnen. Men Lu tyckte det var rena barnleken. Styrkan på hur starkt något är här skiljer sig från svenska mått..
Jag var däremot jättenöjd och tyckte verkligen att det var gott, hittade en ny favoritgrönsak, Lotus, som jag svagt kan minnas från någon fryst Felix-wok... Men det här var riktiga grejer! Sen är ju min fadder jättegullig så det är alltid roligt när hon tar med mig till nya ställen.
Nu blir det lite film och godis för mig!
 
Today I had my first Hot Pot experience here i China, something very typical Chinese and very much alike fondue but spicy. The level of spicy in this country is on a hole other level, "not spicy" here is translated to Swedish measurements "pretty spicy".. So I had a hard time, but still the food was yummy! Really nice! And my buddy Lu is so sweet and funny, and I love how she takes me to new places.

Kommentarer
Postat av: Mami

Det där verkade spännande, Hot pot! Ha en mysig film och godiskväll. Puss

Svar: Ja det kanske vi borde prova när ni är här! :)
Sofia 23 år ifrån Stockholm boendes i Shanghai

2013-09-28 @ 16:37:48
Postat av: Karin O

Tack vad roligt att höra! Din blogg ser fin ut den med:) Alltid lika roligt att kolla in andras bilder från staden! Vad gör du här? Pluggar eller? Hoppas du trivs!

Svar: Så lite, blev så glad att jag hittade din :)Jag är här på en termins utbyte, så jag pluggar på Fudan University!
Har försökt lista ut vad du gör, men inte lyckats! Vad gör du?
Trivs bara bättre och bättre för varje dag, det verkar finnas så mycket att uppleva här!
Sofia 23 år ifrån Stockholm boendes i Shanghai

2013-09-29 @ 04:28:37
URL: http://kakansemlanoliven.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0